At være hjernesmart i trivselsarbejdet

Kender du og dine elever amygdala ? Ved I hvordan I skal undgå at blive kapret af den ?

Med afsæt i hjerneforskning, socialpsykologi og positiv psykologi holder jeg oplæg om, hvordan vi kan støtte børns og voksnes positive kommunikation og adfærd. Hvordan kan vi bruge viden om hjernens opbygning til at trække på ressourcer og styrker?

Kontakt mig og hør mere 🙂amygdala kapring

Zippys venner

I sidste uge blev jeg certificeret underviser i det social-emotionelle program “Zippys venner”. Det er et program med fokus på at lære børn fra 5-7 år mestringsstrategier og er et komplet undervisningsprogram med temaer om venskab, følelser, konflikter, tab oa.

Programmet bliver anbefalet af WHO og er, naturligvis, evidensbaseret. Det bliver brugt i over 30 lande. Du kan læse meget mere om det her : www.zippysvenner.dk og på www.glaedeogborn.dk . Og så kan du naturligvis også kontakte mig, hvis du vil høre mere om det 🙂rikke og louise

Rollemodeller…?

Ok. Jeg så finalen i Paradise i går aftes og bliver nødt til at komme med et KÆMPE opråb/nødråb!!
Flere undersøgelser viser, at børn ned til 8-års alderen ser Paradise, at piger på mellemtrinnet i skolen mange steder ser Paradise som en slags moral-kodex, at rigtig mange drømmer om at være med i Paradise når de bliver gamle nok….
Og hvad er Paradise så? Ja, det er meget mere end blot en gang tomhjernet underholdning med en flok unge der fester og dyrker sex.
Paradise har en morale. Jo jo. Og moralen er: Den der er bedst til at lyve, se godt ud, bagtale, udnytte sex som våben, narre de andre, – ja han eller hun vinder! Både penge og berømmelse. Sådan er det.
I går så vi den ene vinder narre sin makker, så han selv kunne gå hjem med alle pengene i stedet for at dele med hende. Jeg sad og ventede på at NU måtte der da hoppe en voksen frem og sige ; “Du troede du kunne vinde ved at være en nar og et røvhul…men sådan fungerer verden ikke, – så nu må du gå hjem uden en krone. Og skamme dig.” Men det skete (sjovt nok ) ikke, – og han blev i stedet hyldet som en helt.paradise holdet
Til alle lærere og forældre: Hvis jeres børn og elever ser dette program, så bliver I nødt til at tage det op . Ikke med løftede pegefingre, men som en mulighed for at diskutere moral og etik. For at snakke om, hvordan man er et ordentligt menneske.

Social Kapital

I går var jeg til konferencen “Skab en stressfri hverdag på din uddannelsesinstitution” arrangeret af BAR , = BrancheArbejdsmiljøRådet, for Undervisning og Forskning. Den workshop der gjorde mest indtryk på mig var Rasmus Mollerups om Social Kapital. At fokusere på grundbegreberne Tillid, Retfærdighed og Samarbejdsevne, – og hele tiden koble dem til kerneopgaven , – er meget effektivt og brugbart for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. BAR har mange gode redskaber på deres hjemmeside, som jeg virkelig kan anbefale.

social kapital de tre grundstoffer

Legens betydning for fællesskabet

I sidste uge var jeg så heldig at være på besøg i Gerlev Legepark ved Slagelse. Jeg var blevet inviteret til at holde et foredrag på en time om legens betydning for fællesskabet. Rammen var, at Slagelse kommune uddanner Lege-agenter blandt skolernes ældste elever. Det er lidt lige som Lege-patruljer, – men så lige et nøk mere: Eleverne får 20 timers uddannelse i at igangsætte lege og hvert år bliver de så inviteret til Legeparken i Gerlev til en dag med sjov, leg, borgmesterbesøg osv. Jeg gav oplæg til de tilhørende lærere omkring fællesskab og voksnes ansvar. Det førte til gode diskussioner om fx: hvor meget skal vi voksne egentlig blande os i børns leg. Jeg synes at vi altid skal stå klar på sidelinjen eller midt i legen og guide og være det gode eksempel. Ellers bliver det nemt Jungleloven der kommer til at herske.

Rikke var en suveren oplægsholder!  Først og fremmest havde hun et relevant oplæg og for det andet kunne Rikke levere indholdet på en nem og forståelig måde. Alle lærere i Slagelse Kommune som deltog i foredraget, har givet positiv feedback.” Artur Stryjak, daglig leder af Gerlev Legepark, Slagelse.

gerlev legepark

Samarbejde med Silas Holst og Nomi Kronberg

Har I hørt Silas Holst fortælle om mobning ? Det er en hjertegribende fortælling om en barndom med massiv mobning og udelukkelse fra fællesskabet, fortalt på en levende og fængende måde.

Nomi Kronberg har arbejdet professionelt med fysisk og psykisk velvære i 18 år, og er optaget af at man lærer at udtrykke sig frit og kreativt samtidig med at man har respekt og tolerance for andre.

Vi har indledt et samarbejde, hvor man kan få os alle tre eller to af os  ud på jeres skole eller arbejdsplads. Jeg supplerer Silas’ foredrag med konkrete tips og ideer til, hvordan man kan komme mobning til livs. Jeg fortæller også om det nye og gamle mobbesyn, den nyeste viden på området og lægger gerne op til diskussion og kommer med konkrete dilemmaer. Nomi laver groovedans, som er en danseform der handler om at finde sit eget udtryk i en tryg og god ramme.

Dette henvender sig både til forældre, lærere og elever på mellemtrin og udskoling. Kan laves som både foredragsaften eller som en temadag for skoleeleverne.

For nærmere info og booking kontakt :

 

Kasper Staal Jørgensen

Partner

Playmaker Booking & Management

 

m: +45 2625 6667   a: Strandvejen 171, 3 – DK-2900 Hellerup

s: www.playmakerbooking.dk   e: kasper@playmakerbooking.dk

Ensomhed og unge

Ensomhed bliver også kaldt mobningens tvilling….- for hvornår er det egentlig mobning og hvornår er det ensomhed ? Eksklusion og mobning hænger sammen og grænserne kan være udviskede. I sidste uge var jeg ude på et gymnasium og fortælle om hele det nye mobbesyn og om hvordan man spotter ensomme unge. Det er trist at der er så mange unge der ufrivilligt føler sig alene, og særlig svært er det at så mange synes at det er de unges eget problem. For har vi ikke alle et medansvar for hinanden? Lige meget om vi er 5 eller 15 ? Eller endog 45 ..?

Det er et spændende felt som jeg håber at kunne arbejde endnu mere videre på. Jeg er sikker på at vi gennem større forståelse for de sociale processer, kan få nedbragt ensomhed.

Trivsel og inklusion